Już w 2003 r. branża gier wideo opracowała stale zmieniający się ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier wideo PEGI, jako odpowiedź na wniosek Rady Europy o zharmonizowany system klasyfikacji wiekowej. Stosowany w 38 krajach system PEGI jest bardzo dostępnym i niezawodnym systemem, łączącym ikonograficzną informację dla rodziców i opiekunów z solidnym kodeksem postępowania dla firm. Kodeks dotyczy korzystania z oznaczeń wieku i treści, promocji i marketingu oraz przepisów zapewniających bezpieczne środowisko internetowe (od spójnej polityki prywatności i odpowiednich mechanizmów zgłaszania po standardy społeczności online i usuwanie nieodpowiednich treści).
PEGI zwraca szczególną uwagę na rozwój branży i odpowiednio dostosowuje swój system. W 2018 roku wprowadzono oznaczenie zakupów w grze, informujące konsumenta o możliwości wydatkowania w grze, a dodatkowe powiadomienie informuje konsumentów o obecności zakupów w grze, które zawierają przedmioty losowe (takie jak skrzynki z łupami, pakiety kart lub koła nagród). Ponadto główne platformy konsolowe, PC i mobilne wymagają, aby gry wideo publikowane na ich platformach ujawniały prawdopodobieństwo uzyskania wirtualnych przedmiotów w grze.
Oprócz PEGI, producenci i dystrybutorzy gier wideo udostępniają narzędzia do kontroli rodzicielskiej na wszystkich konsolach i urządzeniach. Umożliwiają one ustawianie limitów wydatków, czasu ekranowego i komunikacji w grze.
Wiemy z badań, że 97% rodziców, którzy mają umowy z dziećmi na wydatki w grze monitorują takie wydatki, a tylko 1/3 grających dzieci może dokonywać zakupów w grach. 69% rodziców biorących udział w badaniach rozpoznaje system klasyfikacji PEGI. Reprezentanci branży są zaangażowani w ciągły rozwój i promocję PEGI oraz narzędzi kontroli rodzicielskiej. Prowadzimy regularne kampanie edukacyjne i zachęcamy do zaglądania na strony kampanii w poszczególnych krajach.
Przygotowane przez ISFE „5 wskazówek dla rodziców” to świetny przewodnik po tym, jak rodzice i opiekunowie mogą zapewnić dzieciom bezpieczną rozrywkę. Przewodnik zawiera szereg cennych informacji o grach zebranych podczas pierwszej blokady COVID-19, gdy dzieci korzystały z gier wideo częściej, aby utrzymać kontakt z przyjaciółmi i wspomagać naukę zdalną. Cennym źródłem informacji dla rodziców jest również portal Better Internet for Kids Komisji Europejskiej.
Zapraszamy do korzystania z dostępnych materiałów.